28 Temmuz 2012 Cumartesi

Crowdfunding - Kitle fonlaması

İlk yazım sosyal ağların finansal kaynak yaratma amaçlı kullanılması üstüne, konumuz belki de ileride daha da çok kişinin hayaline ulaşmasını sağlayacak kitle fonlaması.

Nedir Kitle Fonlaması?
Aslında bildiğimiz imece usulü iş yapmanın sosyal medyaya uyarlanmış hali. Daha açık bir ifadeyle, internet ortamında bir sosyal kampanya başlatarak hayalinizdeki projeyi gerçekleştirebilmek için finansman sağlama. Büyük fonlar için birkaç kurum ve kuruluşun kararını beklemek yerine, kendi aile ve arkadaş çevrenizden başlayarak, daha geniş bir kitleden, daha küçük miktarlar toparlayarak hedefe ulaşmak.

Ne amaçla kullanılır?
İngiliz müzik grubu Marillion, 1997’de kitle fonlamasının ilk örneği olurken, internette başlattıkları kampanyayla ABD turnelerini düzenlemişler. Daha sonra müzik ve film sektörlerinde hızla yayılmış kitle fonlaması. Bugün ne için kullanılıyor diye bakacak olursak, üniversite eğitiminden, hastane yardımlarına, çizgi roman basımından yeni şirket kurulumuna pek çok farklı iş için kullanılmakta.

Projemefon platformunda kitle fonlaması süreci
Nasıl kullanılır?
Günümüzde sadece kitle fonlamasına hizmet vermek amacıyla kurulmuş pek çok özel platform bulunmakta. Yapmanız gereken öncelikle çarpıcı bir video eşliğinde projenizi anlatmak. Sonra projeniz için bir hedef bütçe belirlemeniz gerekiyor: Ne kadar toparlamanız lazım? Projenizin tamamını mı yoksa bir kısmını mı bu yolla destekleyeceksiniz? Sadece miktar değil, süre de oldukça önemli. Bazı sitelerde hedefe ulaşmak için maksimum 60 gün veriliyor. Ama istatistiklere göre 30 gün veya daha az süren projelerin başarıya ulaşma oranı daha yüksek.

Eğer hedefinize ulaşamazsanız hiçbir şey elde edemiyorsunuz, o ana kadar toplananlar destekçilere iade ediliyor. Hedefinizi geçerseniz platformlar toplanan destek miktarının %5-10 arasında bir miktarı alıyorlar. Kim ne kadar topluyor peki derseniz, Türkiye’de Soaked adlı bir müzik grubu klip çekmek için 6.625 TL toplamış, Amerika’daki bir grup açık kod geliştiricisi ise TV için Android tabanlı yeni bir oyun konsolu yapmak için (OUYA) 950 bin $ hedeflemiş, bugün 5,5 milyon $’ı geçmiş.

Hem teşvik hem teşekkür için unutulmaması gereken bir detay, isterseniz destekleyicilerinize küçük hediyeler yollayabiliyorsunuz. Hediye tanımında sınır yok, tamamen sizin hayalgücünüze ve bütçenize kalmış: gelişmeleri anlatan bir e-posta, logonuzun olduğu bir çıkartma, ya da belki açılışınıza davetiye!

Kitle fonlaması platformları
Yurtdışında bu platformların başında kickstarter ve indiegogo geliyor. Türkiye’deyse projemefon bu amaçla oluşturulmuş ilk websitesi.

0 yorum: