31 Temmuz 2012 Salı

Kurumsal Sosyal Sorumluluk ve İletişim

Aslında bugün olimpiyat gönüllüleri üzerine yazmayı planlıyordum ama bir telefon konuşması sonucu iletişim yönü unutularak yapılan KSS projeleri üzerine yazmaya karar verdim. Türkiye'de Kurumsal Sosyal Sorumluluk (KSS) çalışmaları, genellikle Kurumsal İletişim ya da Halkla İlişkiler bölümlerinin altında yürütülmekte. Hatta kimimiz "bu işler reklam için mi?" diyerek bu durumu eleştiriyoruz. Peki iletişim yönü zayıf KSS çalışmaları amacına ulaşıyor mu acaba?

"Kullanmadığınız eşyalar ihtiyaç sahiplerine ulaşsın"
Dry Center kuru temizleme yaptıktan sonra giysileri geçirdikleri poşetlerin üstüne bu sloganı yazmış. İlk gördüğüm zaman çok mantıklı diye düşünmüştüm. Merkezden şubelerine temizleme malzemesi getiren araçlara müşterilerden toplanan eski giysi ve eşyalar yüklenir, merkeze götürülür, oradan da ihtiyacı olana ulaştırılır. Operasyonel açıdan şirket işlerine paralel başarılı bir şekilde yürütülebilecek bir proje.
 
Peki ama ihtiyaç sahipleri kim?
Bugün kullanmadığım giysileri ayırdıktan sonra projenin detaylarını öğrenmek istedim ve verilen numaradan Dry Center'ı aradım:
A: "Eski giysileri toparlıyormuşsunuz. Bu projenizle ilgili bilgi almak için aramıştım."
Müşteri Hizmetleri: "Şubelerimizden herhangi birine eşyalarınızı bırakabilirsiniz. Biz ihtiyaç sahiplerine ulaştırıyoruz."
A: "Peki kime ulaştırıyorsunuz? İşbirliği içinde olduğunuz bir STK var mı?"
M.H: "Verdiğiniz eşyalar şubelerden merkeze getiriliyor. İhtiyaç sahiplerini biz belirliyoruz. Teslim edildiğinde bir fiş alıyoruz."
A : "Peki nasıl belirliyorsunuz kimin ihtiyaç sahibi olduğunu?"
M.H: "Bir dakika bekleyebilir misiniz?"
...
M.H: "Toplanan eşyalar TOGEM'e iletiliyor. İsterseniz siz de direkt onlara iletebilirsiniz."
A: "Pardon TOGEM'in açılımı nedir acaba?"
M.H: "Toplumsal Gelişim Merkezi"

TOGEM
Böylelikle Dry Center'in başlattığı projenin TOGEM'le beraber yürütülen bir çalışma olduğunu öğrendim. TOGEM Üsküdar Belediyesi tarafından 2005 yılında kurulmuş. Websitelerine bakınca haberlerde hedeflerinin 500 anaokulu açmak olduğu görülüyor. "Nasıl bağışta bulunabilirim?" kısmında ise şu bilgi yer almakta:
"Giyecek bağışında bulunmak isteyen kişi ya da kurumların bu yardımları kendi olanaklarıyla TOGEM'e ulaştırmaları gerekmektedir."

İletişimsiz KSS projesi
Görülen o ki Dry Center bağışta bulunmak isteyen kişiler için bir kolaylık yaratmak istemiş. Ancak bu tip projeleri öncelikle kurum içinde tanıtmak ve projenin her aşamasının anlaşılmasını sağlamak gerekir. Eğer Dry Center bu noktayı atlamasaydı, hem müşteri hizmetleri hattını meşgul dahi etmeden temizlemeciye gelen kişi neyin nasıl yapıldığını öğrenebilirdi, hem de müşteri hizmetleri kendinden emin bir şekilde doğru ve net bilgi verebilirdi. 

Sosyal ağlar şüphesiz günümüzde en çok tercih edilen iletişim kanalı. Ancak maalesef bu projenin izine herhangi bir sosyal ağda rastlamak mümkün değil. Hatta ne Dry Center'in ne de TOGEM'in websitesinde bu işbirliğinden bahsediliyor. Umarım Dry Center ilerleyen günlerde bu eksiklerini kapatır ve müşterilerini ne kadar zamanda, kaç müşterinin, kaç ihtiyaç sahibine, kaç eşyayla ulaşıldığına dair bilgilendirmeyi unutmaz.

Son olarak, her ne kadar bu başlığın konusu olmasa da, şirketlerin KSS çalışmalarına kendi yaptıkları işi daha sürdürülebilir hale getirerek başlamaları gerektiğini düşünüyorum. Örneğin Dry Center kuru temizleme işlemlerinde perkloretilen solvent kullanmak yerine CO2 kullanırsa ya da "wet clean" adı verilen ıslak temizleme sistemine geçerse, bu çevre adına atılmış güzel bir adım olur. Bir de bunu çevreyle dost bir kuru temizleme torbasıyla birleştirirlerse buyrun size kuruma uygun sürdürülebilir bir KSS projesi!

0 yorum: