6 Mart 2013 Çarşamba

Change.org ile Değişim

!f İstanbul Bağımsız Filmler Festivali'nin bu seneki ana temalarından biri muhalifti. Bu tema kapsamında Change.org Türkiye ekibi 20 Şubat'ta İstanbul'da SALT Beyoğlu'nda, 28 Şubat'ta ise Ankara'da ODTÜ GİSAM'da "Bir Muhal!f: Bir Atölye ve Yolculuk" adlı bir etkinlik gerçekleştirdi. Bu sayede ben de 3 ay önce başladığım yazıyı en sonunda bitirdim!

Change.org nedir?
Eskiden imza kampanyaları için ya sokağa çıkardık ya da elimizde kağıtlar her gittiğimiz yerde herkesten imza toplardık. Sonra STK'ların düzenlediği online imza kampanyaları başladı. Change.org'da ise hem bireyler hem kurumlar isteği herhangi bir konuda imza kampanyası başlatabiliyor. Bu özelliği sayesinde change.org şu anda dünyanın en büyük imza kampanyası platformu. 196 ülkede 30 milyondan fazla üyesi var ve her ay 2 milyon yeni üye ile inanılmaz bir şekilde büyümekte.

Change.org 100 blog yazarıyla bildiğimiz bir blog sitesi şeklinde başlamış, daha sonra bir pivotla kampanya yapısına dönüşmüş. Gelir modeli ise komisyona dayanıyor. İmza kampanyalarına destek veren aktif üyeleri STK'larla buluşturuyor, çöpçatanlık yapıyor. Mesela kadın hakları konusunda imza atan bir kişiye 3. imzaladığı kampanyada ekrana şunun gibi bir soru geliyor: "Sizi katılımcı gördük, KEDV'i de desteklemek ister misiniz?" Eğer bu kişi bu vesileyle KEDV'e bağış yaparsa change.org komisyon alıyor. Bu model henüz TR'de yok, sadece yüksek oranda kullanıcı varsa o ülkede işliyor.


Başarılı bir kampanya nasıl olur?
"Change" yani değişim adı başarıya ulaşan kampanyalar vasıtasıyla istediğiniz değişimi gerçekleştirebilme olasılığından geliyor. Ancak başarılı bir kampanya yaratmak o kadar da kolay bir iş değil. Websitesinde başarılı bir imza kampanyası için ipuçları ve başarılı kampanya örnekleri bulunmakta, ama insanın uzun uzun okuyası gelmiyor. !f kapsamında yapılan atölye çalışması sayesinde hem change.org ekibi bize hap şeklinde ipuçlarını verdiler, hem de deneyerek öğrendik.

Change.org ekibinin üzerinde durduğu noktalar:
  • Kampanya vesilesi ile istenilen talep net olmalı. Yani sadece sorun değil çözüm de belirtilmeli.
  • Kampanya aciliyet ve değişim fırsatı içermeli. "Tüm dünya güzelleşsin" değil de "Moda parkı betonlaşmasın" gibi. 
  • Kampanyanın gerçek muhatabı yani istenilen değişimi sağlayacak yetkili kişi doğru olmalı. Her kampanyayı başbakana açmanın bir anlamı yok.
  • Kampanya destekleyicileri çekmek için ikna edici bir neden içermeli. Genellikle açılan kampanyalarda bireyler kurumlardan daha ikna edici, çünkü kendi hikayelerini anlatıyorlar. 
  • Amaç protesto etmek değil değişim olmalı, bu yüzden dile de dikkat etmek lazım.
Bu kadar madde sonrasında gözünüz korkmasın. İlk başta birkaç cümle ile basitçe başlayıp daha sonra kampanyayı düzenleyebiliyorsunuz. Bunu görerek biz de ilk kampanyamızı açtık: "Eminönü Meydanında engelli tuvaletini de içeren bir genel tuvalet istiyoruz."

Bizim bu kampanyayı açarken öğrendiklerimiz:
  • İmza kampanyası asıl Twitter ve Facebook ile yayılıyor. O yüzden kampanya başlığının muhatap kişinin Twitter hesabını ve bir hashtag içermesini tavsiye ediyorlar. Yalnız doğru Twitter hesabını başlığa koyduğunuzdan emin olun, isim benzerliğinden yanlış bir kişi "mention"a boğulmasın!
  • Kampanyada kullanılan görsel boyutu 556x313 piksel olmalı. Uygar Özesmi daha önce bir sohbetinde belirttiği gibi: "Fotoğraflı kampanyalarda imza azalabiliyor, ama insan varsa daha etkili. Sorunu gösterince daha fazla imza toplanıyor."
Bir elin nesi var iki elin sesi var!
Kampanyayı açtıktan sonra heyecan katlanarak devam ediyor:
  • Atılan her imzada muhatap e-posta ile uyarılıyor, böylece en baştan itibaren ilgili kişinin sorundan ve talebinizden haberi oluyor.
  • "Destekçilerine e-posta gönder" özelliği ile istediğiniz zaman destekçilere seslenebilirsiniz. İnsanların "imza atacağım ne faydası olacak?" sorusunun cevabını bulabilmeleri için adım adım gelişmeleri destekçilere iletmekte fayda var. Eğer kampanyaya destek vermişlerse gazetecilere, medya mensuplarına da bu şekilde ulaşabilirsiniz.
  • Başarısız olunca kampanya kapatılabilir. Ancak ister başarılı ister başarısız bir kampanya olsun, geribildirim çok önemli. 
Birkaç örnek
"Ağaoğlu #Maslak1453: İstanbul uyan, kabusun gerçek oluyor!" change.org'un da adının Türkiye'de yayılmasını sağlayan ilk imza kampanyalarından biri. Açtığı bu kampanya ile Yeşilist Maslak 1453 Projesi’nin Fatih Ormanları’nın yanı başında yükselmesini ve halka ait olan ormanın özel mülk gibi kullanılmasını engellemek istedi. İki günde neredeyse 30.000 imza toplandı. 5 Kasım itibariyle "Fatih Ormanları'nın kullanım hakkı bizde" ibaresi Maslak 1453 internet sitesinden kaldırıldı. Kampanya ile ilgili tüm gelişmeleri buradan görebilirsiniz.

Dünyada başarılı olan ve konuşulan bir diğer örnek Bank of America'nın bankamatik kartlarından kestiği 5$'lık ödenti ile ilgili. 22 yaşındaki Molly Katchpole bankaya karşı imza kampanyasını başlatmış. Bir ay içerisinde 300.000'den fazla imza toplanmış ve Bank of Amerika bu kesintiyi kaldırmış.

Süha Ertekin Moda Parkı'nın betonlaşmaması için çok uğraşmış, adı Moda'da "Süha Bey bu işe taktı"ya çıkmış. Ne zamanki change.org'da bu imza kampanyasını başlatmış, o zaman tek takıntılının Süha Bey olmadığı ortaya çıkmış. Üç ayda 4000'dan fazla imza toplanmış. Projenin ilk haline göre, yaklaşık 24 dönüm alanın 10 dönümü betonla kaplanacakken kampanya sayesinde beton zemin 4 dönümle sınırlı kalmış.

0 yorum: